Collecte Heilig Avondmaal zondag 19 juni

Ergste honger sinds 40 jaar in Oost-Afrika: ‘Het gaat nu om leven of dood’

De ergste droogte in meer dan 40 jaar. Dat is de situatie in delen van Ethiopië en Kenia, waar op sommige plaatsen al drie jaar lang geen druppel regen is gevallen. Voor meer dan 23 miljoen mensen in het gebied dreigt honger, elke 48 seconden sterft iemand aan de gevolgen van voedselgebrek.

Via het internationale kerkelijk netwerk biedt Kerk in Actie noodhulp.

Door de aanhoudende, uitzonderlijke droogte gaan gewassen dood en sterven dieren, met honderdduizenden tegelijk. Volgens de Verenigde Naties is de situatie in de Hoorn van Afrika sinds 1981 niet zo nijpend geweest. Omdat er geen druppel regen valt, wordt de situatie met de dag erger. De oorlog in Oekraïne heeft daarbij ook vergaande gevolgen: voedselprijzen stijgen en de graanexport naar de Hoorn van Afrika stagneert.