8 oktober Open Doors-dag

Tijdens de Open Doors-dag van 8 oktober 2022 is er nog meer ruimte ingeruimd om de vervolgde kerk te ontmoeten. Dit jaar zullen er maar liefst vier sprekers aanwezig zijn. De eerste van de vier sprekers van dit jaar is Father Poulos uit Irak. Hij kan zeer goed vertellen over de hulp die Open Doors bracht aan de mensen in zijn omgeving. “De Iraakse regering kwam mij nooit vragen wat we nodig hadden, of vertellen hoe de kerk ‘een baken van hoop’ kan zijn. Maar iemand uit Nederland kwam wél vragen hoe ik deze omstandigheden heb doorstaan. Dat vond ik geweldig. Dat vergeet ik nooit meer”.

Father Poulos komt uit Bashiqa in Irak, waar hij pastor is van de kerk. Toen IS Irak binnenviel in 2014, was hij de laatste persoon die vertrok uit Bashiqa. Toen de stad bevrijd werd, was hij de eerste die terugkeerde. In zijn kerk zijn de sporen van verwoesting nog duidelijk zichtbaar door de vernielde rituele beelden en de kogelgaten in de muur.

“Wanneer één lichaamsdeel pijn lijdt, lijden alle andere mee”.

Praten over het verleden vindt hij lastig. “Ik voel de pijn van anderen. De tijd die we door hebben gemaakt is nog steeds een pijnlijke wond.” Hij vertelt liever de verhalen van hoop van de jongeren in zijn stad, de wederopbouw en zijn missie het geloof te verspreiden. “Als je de pijn van een ander wilt helen, zul je hun

Thema

Dit jaar is het thema ‘baken van hoop’ gekozen. Hiermee wil Open Doors benadrukken dat de Here God voor ieder het ultieme baken van hoop is. De verhalen van vervolgde broers en zussen zijn vaak aangrijpend, maar daar doorheen schijnt ook het verhaal van deze hoop. Open Doors hoopt dat mensen zich geraakt voelen door wat er deze dag gedeeld zal worden over de vervolgde kerk, opdat zij ook een baken van hoop mogen zijn in hun omgeving, en de vervolgde kerk blijven steunen in gebed.

Programma

Het middagprogramma op zaterdag 8 oktober loopt van 13.00 tot 17.00 uur, met ondersteuning door een gebarentolk en simultaanvertaling. Het avondprogramma van 19.30 tot 22.30 uur is een uur korter omdat simultaanvertaling dan achterwege blijft. Tickets voor de Open Doors-dag kun je online bestellen (2,50 euro reserveringskosten per ticket).

Wil je de Open Doors-dag online meemaken? Meld je dan voor de livestream. Een paar dagen vóór 8 oktober krijg je dan per e-mail de links naar de middag- en avondlivestream én de middaglivestream met gebarentolk toegestuurd.