Collecte IZB 24-3 t.b.v. “pioniersplek Curx in Rosmalen”

Het vormen van een geloofsgemeenschap waarvan Jezus Christus de crux is. Dat is de missie van CRUX, de pioniersplek in de nieuwbouwwijk De Groote Wielen in Rosmalen. Ds. Wolter Stijf en zijn vrouw kwamen hier in 2015 wonen, waarna het verlangen groeide om in navolging van Jezus ook hier dienend aanwezig te zijn in de wijk. Met begeleiding van de IZB en vanuit de Bethelgemeente Den Bosch is er sinds 2018 een netwerk gevormd en vinden er allerlei activiteiten plaats.

Rosmalen valt onder de gemeente ’s-Hertogenbosch. De Groote Wielen is een woonwijk met alle mogelijke voorzieningen, maar een kerkgebouw ontbreekt. Ds. Stijf, bekend met deze regio, gaat als wijkpastor de uitdaging aan om God en het geloof bespreekbaar te maken. ‘Ik geniet van contacten met mensen, binnen én buiten de kerk. Liever niet in de voorkamer maar gewoon midden in het leven, aan de keukentafel.’ Met andere woorden: ‘pastoraat onderweg’, waarbij het erom gaat dat je wat te vertellen hebt en vooral: dat je kunt luisteren.

Pionieren is hier hard werken. Mensen hebben maar beperkt tijd en op het eerste gezicht lijken ze niet geïnteresseerd in geloof en zingeving. Toch zijn er de afgelopen jaren contacten ontstaan die een goede basis geven om verder te bouwen.

Een greep uit de activiteiten: onder de titel ‘Kijken in de ziel’ kan men deelnemen aan open gesprekken over het leven, geloof en God. Met ‘Sterke verhalen’ wordt een vergelijkbare vorm aangeboden: Bijbellezingen gecombineerd met mooie muziek en ruimte voor ontmoeting. Verder zijn er naailessen en taallessen en zijn ze afgelopen jaar gestart met ‘Messy Church’ (concept Kliederkerk). Dit concept heeft al op veel plaatsen zijn waarde bewezen: kinderen én hun (groot)ouders kunnen spelenderwijs kennismaken met de Bijbel. Echt een gezinsactiviteit dus. In aansluiting daarop hoopt het pioniersteam ook op andere momenten samenkomsten te houden. Zodat inwoners van De Groote Wielen weten waar ze terecht kunnen met hun vragen en verlegenheid, en gaan ontdekken wie God ook voor hen wil zijn!

Sinds een paar jaar woont er een jong gezin in de wijk, dat actief deelneemt in het team CRUX. Zij hebben onder andere een zondagse Bijbelklas gevormd voor jongere kinderen. Twee jongeren die ook deel uitmaken van het team richten zich vooral op het gebruik van sociale media voor CRUX.